I ett samarbete med Lunds kommun, Axis, Sensative, Aveva Insight, Future by Lund, Lunds universitet, Kraftringen, RedHat, Boston University och Smarta Byar, mäter vi hur trafik rör sig i byn.
Ihop med Future By Lund, Axis och en privat fastighetsägare har vi monterat upp en radar som mäter hastighet och riktning på fordon och övrigt som tex cyklar och personer.
Radarn är test hur man kan mäta och vi mäter upp till 55 km/h. Detta kommer vi senare att kunna mäta högre hastighet.
Datan från radarn tas sedan in i ett analysverktyg från Aveva Insight som via AI sammanställer det i olika grafer som vi visar här nedan, så vi har lättare att förstå flöden.
Runt 2600 fordon rör sig på gatan varje dygn och hastigheten kan ofta vara högre än de 40 km/h som är begränsningen.
All data som vi samlar ihop går in som grundvärden i den trafiksimulering som vi sen skapar med Boston University och Redhat. Resultatet blir att vi kan virtuellt i byns 3D-modell se vad som händer om vi ökar på med tex 50% mer trafik. Vi kan även göra nya gator och se vad som händer och byn blir på detta sätt en forskarby för mobilitet. Hur vi transporterar oss och varor.
Extra spännande sen, blir det om vi samtidigt kan mäta avgaser, ljud och kanske till och med byns hälsa. Då kan man jämföra om buller från fossildrivna bilar ger mer stress eller hur luften påverkas om vi går över mer till elbilar.
Inget av detta hade varit möjligt utan Veberöds stora engagemang att vara med och beskriva trafikproblem och hur byborna själva upplever det. Det kan i slutändan ge ett sätt för bybor att själva vara med och påverka hur mobilitet kan lösas i framtidens klimatförbättrade samhälle.
/ Jan Malmgren
Senaste kommentarer